Forløbet af de markstensbelagte stier der fører rundt i haven er egentlig ikke udtryk for en planlægning, men er snarer, som det øvrige af haven, blevet til ved `en spontan følelse`, der er opstået undervejs i havens udvikling.
En have kan vel udtrykke `drømmen om en have`, og denne have udtrykker så vore drømme, Ingers og mine, om det at skabe og udtrykke noget personligt gennem valg af planter, strukturer, farver, former, linier, grupperinger, lys og derigennem de opståede stemninger, som er en vigtig del i oplevelse af haven.
Vi forsøger at lade helt enkle former i samspil med fritvoksende vækster udtrykke noget om det, vi opfatter som havens poesi.
De enkle elementers placering i forhold til hinanden kan give noget af den ro, som vi bevidst har tilstræbt.
En have skulle gerne vise sammenhæng og helhed, samtidig med at den også kan vise variation og detaljer.
Mildt, blødt lys indbyder til at gå tur rundt med kameraet.
Hei Jørn.
SvarSletTakk for et nytt innlegg der du igjen minner om betydningen av havens helhetlige komposisjon, form, rytme, harmoni og variasjon - eller som du kaller det: havens poesi. Som jeg fortalte første gang jeg skrev til deg, var det jo disse ting vi selv hadde fokus på da vi utformet vår egen have. Og til å begynne med skrev vi også flere innlegg om dette på vår egen blogg. Jeg ser imidlertid at det etter hvert har blitt de mange praktiske prosjekter i haven som har fått dominere våre blogginnlegg, og da jeg leste ditt innlegg i dag, kjenner jeg at det igjen er på tide å skrive noe om den estetiske utformingen av vår have (havens poesi!), da det jo er disse ting som er hovedgrunnen til at vi elsker å være i haven, enten vi hviler og nyter, eller svetter og arbeider. Så takk for at påminnelsen.
Hilsen Lars.
Hej Lars.
SletJa,når man dykker helt ned i havens substans - helt ned i de små detaljer og oplever en harmonisk sammenhæng mellem enkelte elementer som sten og planter, er det, jeg kommer til at tænke på en havens poesi, der også hænger sammen med stilhed, afslappelse og en næsten meditativ væren. Og så er der jo den store, mere overordnede helhed, den vi først ser, hvor kompositionen er afgørende for den æstetiske nydelse, der kan glæde og tilfredsstille øjet.
Kh. Jørn