mandag den 14. marts 2011

Cotoneaster-kugler


En gruppe blomstrende cotoneaster-kugler, som de ser ud i juni måned, hvor der er en dejlig duft fra blomsterne, samtidig med at der lyder en summen fra travle bier. Jeg har klippet kuglerne flere gange hver sommer siden 1988 og fundet stor glæde derved.






Onsdag den 9. marts var jeg i Næstved Havekreds med foredraget "Den klippede have" og mødte igen en dejlig lydhør forsamling af interesserede havemennesker. Det var første gang jeg krydsede Storebælt for at holde foredrag. I foredraget fortalte jeg blandt andet om de omtalte cotoneaster-kugler.

Jeg har lovet svenske Katarina i Lund at fortælle lidt om disse kugler, der har fyldt så meget i mit efterhånden mangeårige haveliv. Gennem årene har de sommer og vinter stået lige uden for vore vinduer, hvor vi har glædet os over deres skulpturelle kuglestruktur.




Billedet stammer fra en artikel som jeg skrev i Haven 1994 med fotos af Gunver Vestergaard, hvor jeg fortalte om min oplevelse af at skabe disse cotoneaster-kugler i vores haven. I artiklen fortæller jeg, at det er seks år siden, jeg påbegyndte etableringen af plantegruppen.



Forhistorien er den, at jeg gik i haven, og ryddede op i et bed. Her hev jeg i en lang ranke af en vandret voksende cotoneaster og fik den op med rod, hvorefter jeg fik ideen til at stamme den op.



Her står jeg med en god ranke, der har et godt rodnet og stammer den op, men gemmer nogle grene i toppen, der nu skal være anlæg til en trækrone (kugle). Herefter plantes den med en støttestok et sted, hvor den får vekslende lys fra forskellige sider, så den ikke står og trækker skæv efter lyset. Den er herved "løftet" op til et lille træ, som blot skal klippes igen og igen, hvorved kuglen bliver tættere og tættere.



Foto af Christa Holm fra hendes artikel om vores have i ALT OM HAVEN nr. 5 2004 "Have med helhed og detalje". Gruppen af cotoneaster-kuglerne er gennem årene blevet en slags vartegn for haven. De er skabt af sorten Cotoneaster dammeri "Rami", men der findes andre egnede sorter f.eks. C. dammeri "Skogholm" og C. dammeri "Coral Beauty". Planten skal blot være stedsegrøn og småbladet.



Jeg har et særligt forhold til mine cotoneaster-kugler. Det at have skabt dem og have kendt dem helt fra den tid, hvor jeg stammede dem op og har klippet dem så mange gange, gennem så mange år gør, at jeg føler, de også kender mig - for hver gang jeg viser mig med kameraet, stiller de villigt op til gruppebilleder som disse!


Haver udtrykker ofte drømme, der er afledt af de billeder vi har fået ind på nethinden gennem kulturelle, historiske og spirituelle oplevelser og hænger sammen med den enkeltes følelser, temperament og opdragelse. Derfor melder haveinteressen sig som regel først hos folk, der har nået det man kalder "en mere moden alder".






Jeg fik en hilsen fra Skogseva - et poetisk navn i øvrigt - hun bor på Romeleåsen i Skåne. Eva kalder vores have for en rigtig "drömträdgård", netop sådan en som hun gerne selv vil have. Og som jeg svarede hende, er haver efter min mening ofte forbundet med drømme, og da vi jo drømmer forskelligt, vil der opstå mange forskellige haver.
Det er jo det, der gør det spændende at besøge fremmede haver, der ofte åbenbarer havemenneskers drømme.



Haver er opbygget af detaljer og efter at have oplevet helheden, vil man begynde at se på detaljer.

I de stenbelagte gange har vi af og til placeret hulsten som vi har fundet ved stranden. De kan opfange regnvandet, hvilket skaber et eget liv, når det fanger lyset.



Et andet gråtonebillede ses i de slebne kugleflint, som vi også finder ved stranden. De udgør sammen med den grå cementskål et stilleben af sagte grå toner.



Den hvide solhat, Echinacea purpurea "Alba" stå også som et neutralt udtryk og en lysende effekt selv på en gråvejrsdag.



Grydeskeen fik for mange år siden funktion som planteskilt, hvorved vi altid er sikre på at bringe de rigtige krydderurter med ind til madlavningen.



 Mosbegroede sten er velkommen i haven, hvor de kan give en fornemmelsen af ælde og skønhed, en tilstand som man sikkert har oplevet på billeder af japanske haver. Her sammen med den bunddækkende bispehue, Epimedium.



Den dejlige rhododendron Morgenrot, der er en yakushimanum-hybrid, står i sit udspring helt lysende mørkerød. Efter få dage falmer blomsterne til matrøde og sartrosa.



Salvia nemorosa "Ostfriesland" ses her med en storkenæb, Geranium endressii "Rose Clair" i baggrunden.



Den rustne kloakrist, der har fået et trykseksten, er endt som skulptur mellem sten og planter.



De afblomstrede prydløg står tilbage som et smukt ornament. Og lader man dem stå, vil de så sig rundt i bedet.



Grønne, bløde buksbomkugler er gode kontraster til skarpe, hårde sten. Det grønne mosagtige i bunden er Sedum lydeum.




























































13 kommentarer:

  1. Kære Jørn, som altid en fornøjelse at læse et indlæg på din blog. Hjemmesiden besøger jeg også flittigt. Jeg MÅ have mere grønt i min have... For tænk, hvis jeg kunne skabe bare en snert af det paradis, du har i din have.
    Mange hilsener, Anette ( en af de yngre haveentusiaster!)

    SvarSlet
  2. Oj vad inspirerad jag blev nu! Cotoneaster! Ja det måste jag prova, jag är alltid så sur för att buxbom inte är härdig här hos mig, men detta var ju en jättebra idé!

    SvarSlet
  3. Kære Anette
    Det glæder mig, at du både besøger min blog og hjemmeside. Selvfølgelig skal du have grønt i din have - "det grønne er så godt for øjnene" - sagde andemor til ællingerne i eventyret om Den grimme ælling af H.C. Andersen. Og man kan vel tilføje, at det også er godt for sjælen og sindet.

    Det er dejligt, at der også findes yngre haveentusiaster, der er jo nogen, som hurtigere får færten af de virkelige værdier end andre. Af og til ser jeg også de helt unge til mine foredrag og tænker - at kærligheden og glæden ved haver heldigvis vil fortsætte ud i al fremtid. Kh. Jørn

    SvarSlet
  4. Kære Fia
    Det er dejligt, at du blev inspireret
    Ja, jeg kan kun sige, prøv det. Det er jo meget hurtige at etablere en cotoneaster-kugle end en buksbomkugle. Om cotoneaster er mere hårdfør end buksbom ved jeg nu ikke.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
  5. Tak for god inspiration.

    Jeg er helt vild med dine hjemmelavede cotoneasterkugler :-)
    Tror jeg vil prøve det samme på et eller andet tidspunkt.

    Den med grydeskeen som navneskilt kan jeg heller ikke rigtig stå for.

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  6. Jag måste snarast åka till plantskolan och se om de har några bra cotoneaster som jag kan stamma upp och klotklippa! Tack för mycket bra information och inspiration!
    Hälsningar
    Katarina

    SvarSlet
  7. Wow vad läckert!O du har stammat upp dom själv!Verkligen ett inspirerande inlägg.Tack!
    Hälsningar Helena

    SvarSlet
  8. Kære Jørn.

    Som du allerede ved, er jeg også faldet pladask for cotoneaster, men dem jeg har er ikke stedsegrønne, så det er godt du nævner navnene... Hvornår er det bedste at plante dem ?

    Jeres skulptur-rist er særlig unik og I er helt sikkert de eneste der har sådan een.

    Nu hvor du nævner havebesøg, så glæder jeg mig rigtig meget til at opleve jeres have live.
    Er der iøvrigt nogle haver på Sjælland, som I kan anbefale mig at besøge ?

    Kh Lone

    SvarSlet
  9. Kære Katarina

    Der findes en genvej til etablering af cotoneaster-kugler. Nemlig at købe dem på stamme, hvor de så er podet på en stamme. Det er selvfølgelig en dyrere løsning og der kan måske også blive lidt problemer med vildskud. Men uanset, hvordan du nu griber det an, vil jeg ønske dig god fornøjelse med projektet.

    Kh. Jørn

    SvarSlet
  10. Kære Lone

    Midten af april eller september vil være gode tidspunkter at plante cotoneaster.

    Vi glæder os til at se dig i haven i sommer.

    Desværre kender vi ikke så mange haver på Sjælland, men jeg vil anbefale dig at kigge ind på Haveselskabets hjemmeside, hvor du kan se fortegnelsen med mange billeder på samtlige åbne haver over hele landet.

    Kh Jørn

    SvarSlet
  11. Kære Helga

    Tak for din kommentar. Jo, jeg har desværre også mere en een gang oplevet, at cotoneaster-kugler "står af". Lige i disse dage går jeg lidt urolig og kigger til hele gruppen, hvor jeg synes, at bladene i løbet af vinteren er blevet ret brune.

    Når de går til, tror jeg det skyldes vinteren og så det, at de bliver løftet op i kulden, hvor de jo er mere udsatte.

    Kh Jørn

    SvarSlet
  12. Kære Vivik

    Tak for din kommentar. Jeg synes da du skal prøve at lave cotoneaster-kugler. Men som du kan se af ovenstående, er det ikke helt problemfrit.

    Du skal være velkommen til at låne ideen med grydeskeerne.

    Kh. Jørn

    SvarSlet
  13. Kære Helena

    Tak for din kommentar. Ja, jeg har virkelig hygget mig med cotoneaster-kuglerne både at lave dem og at klippe dem gennem årene.

    Kh Jørn

    SvarSlet