fredag den 19. august 2011

Sensommer-sonate.


Ordet æstetik var for mig et ukendt ord, da jeg som 16-årig begyndte som elev på teknisk skole. Vi lærte, at ordet stammer fra græsk og betyder "læren om det skønne" og handlede om videnskaben om kunstens væsen og det sansende menneske - altså noget med følelse  og fornemmelse.


Ret hurtig fandt vi ud af, at æstetikken gik som en rød tråd gennem det meste af det vi arbejdede med - farvesætning af rum, mønstermaling, dekorationer, arkitektur, kunst, stilhistorie, frihåndstegning, akvarelmaling, skilteskrift, plakater, ældre maleteknikker o.a..


Jeg kom til at tænke på alt det her, da jeg forleden modtog en kommentar om vores have fra norske Nini: "Hvilken fasinerende gjennomført og estetisk vakker have". 
Til daglig går jeg ikke og tænker over ordet æstetik, men praktiserer det måske nok mere eller mindre, uden rigtig at gøre mig det klart. Der er i hvert tilfælde ikke tvivl om, at det jeg lære i begyndelsen af 1950-ene om begrebet æstetik har kunnet føres direkte over på havens udformning i både helhed og detaljer. Det er simpelt hen de samme følelser og fornemmelser, der kommer i anvendelse, hvad enten det drejer sig om oplevelsen eller skabelsen af billedkunst, kunsthåndværk, arkitektur, digte, haver, musik o.s.v.. 






Derfor er titlen på dette indlæg blevet "Sensommer-sonate". Det er  håbet, at havens gæster i denne uge under  Haveselskabets Havefestival netop vil opleve vores have som et stykke musik - en klaversonate for eksempel og gerne en stille en af slagsen, opbygget af mange grønne toner som variationer over et tema.





Haven er jo kun på 1000 kvm., hvilket kan give den en hvis intimitet. Der er høje træer, der kan virke som havens loft medens bunden, havens gulv, er tæt beplantet med dækkende planter, som giver indtryk af frodighed. Haven kan for nogen nok virke lidt overmøbleret, hvilket hænger sammen med vores næsten ustyrlige planteglæde.



Det kan ikke undgås, at med alle de fotos jeg har brugt i mine indlæg, at der vil være mange gengangere af billeder, hvilket kan gøre, at én og anden mener, at de allerede kender haven.



Vi har forskellige siddepladser rundt i haven, hvor der kan være noget kønt at se på som for eksempel grønne klippede former, der kan virke beroligende og bringe ballance i sindet. Netop det med psyken og sindet er nøje forbundet med grønne haver, som kan fremme den afslappede tankens frie flugt.



Vi har anlagt haven som en oase midt i et af byens parcelhuskvarterer. Den er blevet et af vores vigtigste fristeder, hvor vi gennem sommerhalvåret lægger meget arbejde, der til gengæld giver os glæde og indhold i tilværelsen, samtidig med at vi vælger at dele det med andre de gange om året, hvor vi byder gæster inden for.



Det er som om, at de klippede geometriske former rummer en universel skønhed, der har været dyrket i den japanske have ligesom de var grundlæggende for renæssancens- og barokkens haver og helt frem til den nutidige, moderne  have.



Når man kigger lidt til venstre, ses det hvordan de klippede strukturer danner rammen om noget mere fritvoksende og flagrende. Vi kan godt lide kontrasten mellem det løse og lette mod det faste og bastante.



Stierne vil overalt i haven føre frem til nogle klippede former, der spiller op til nogle fritvoksende træer og buske.







Kodeordet i haven er frodighed. Helt fra bunden, gennem græsser og videre gennem roser og klematis der udgør søjler og videre op til havens tag, der udgøres af trækronerne.





Et kig fra indgangen til forhaven. Vores have er ikke japansk ej heller en renæssance- eller barokhave, men et samspil af mange stilarter inspireret  af havens lange historie.





                                  En stille have behøver vel ikke at være kedelig,



                 men det er som om at andre farver end grøn giver nogle oplivende momenter



                              - rosen Bonica for eksempel.





                                          Et kig ind til kugler af taks.



                               Storbladede stauder er med til at give haven karakter.



                                Sensommerstauder i urtehaven.





                              Ind imellem kan det være rart at fokusere på det helt enkle.



                                    En enkelt sten og lidt planter.





Velkommen til Havefestival 2011. Du behøver ikke at banke på, vi venter dig omme i haven.

6 kommentarer:

  1. Jag tappar andan så vackert du har det!
    Maria

    SvarSlet
  2. Hej Jørn
    Tænk, er Jeres have alligevel "kun" på 1000 m2 - den opleves jo kæmpemæssig, når du viser rundt med billedserierne.
    En stille have er bestemt ikke kedelig - der har du ret :o)
    Mvh

    SvarSlet
  3. Kære Inger & Jørn.

    Jeg håber I får en fantastisk uge med en masse dejlige have-interesseret gæster, det tyder på I får perfekt vejr til det. Jeg drøner til Risskov i morgen og skal se Hr. Dalby's have, men når desværre ikke forbi jer denne gang.
    Hvis jeres have er musik - er det mit ynglings-stykke.
    Knus Lone

    SvarSlet
  4. Det ser bare så smukt ud, og jeg kan da godt lige sætte "Clair de Lune" til at køre i mit hovede når jeg ser billederne. Vi ses imorgen - jeg glæder mig!

    SvarSlet
  5. Är helt mållös av hur vackert trädgård du har.
    Annika

    SvarSlet
  6. Jeg har sagt det før og siger det gerne igen: Det er ren poesi, du disker op med.

    Jeres have er afgjort ikke "overmøbleret". Det er netop den tætte beplantning med de 99999999 detaljer, som ER haven. Tænk sig at du kunne få alt det ud af at gå på teknisk skole :-))

    SvarSlet