mandag den 12. november 2012

Man klipper da i haven


Når jeg klipper i haven bliver jeg glad. Det føles fredfyldt og næsten meditativt, at sidde og klippe nogle af havens planter i form - man oplever at være skabende og kreativ gennem formningen af disse enkle, geometriske former, som bidrager til havens struktur. Haven er også en arkitektonisk udfordring og det at designe sin have og undertiden give den enkelte plante sit helt eget udtryk, er en stor tilfredsstillelse, der giver megen glæde og fordybelse.                                            


Inspirationen til det at klippe kom for mange år siden gennem besøg i klassiske haver i England, Frankrig og Italien, hvor ikke mindst besøg i Villa d`Este i Tivoli, uden for Rom, stod som en prægtig oplevelse. Denne pragt var det jo ikke muligt at overføre til vores 1000 kvm. villahave i Silkeborg. Og vi er da heller ikke faldet for fristelsen til at forsøge på at lave en renæssancehave med al den symmetriske pragt, som disse haver byder på, men har nøjedes i al beskedenhed med at låne enkelte elementer, som vi valgte at placere asymmetrisk i kontrast til havens fritvoksende vækster - en holdning, der har haft en afgørende betydning for vores leg i haven gennem mange år.





Forleden fik jeg en opfordring fra Maria i Aalborg.
Maria skrev: "Jeg bliver meget inspireret af at se din have. Jeg kan se, at buksbom fylder en del, og de står flotte nu - så grønne. Jeg vil gerne opfordre dig til at skrive om, hvordan de passes, hvad klipper man med osv. Jeg vil så gerne selv mestre kunsten, men mangler viden. Hvad skal de gødes med, for ikke at blive gule - men bliver ved med at være grønne .... Hermed en opfordring. Tak for kigget på en søndag! Maria den eksperimenterende have. 

Det er jo en opfordring der ikke er til at sidde overhørig, og jeg håber at Maria og andre kan have glæde af mit indlæg.









Ud over buksbom findes der rigtig mange andre planter, som egner sig til klipning. Her f.eks. Thuja plantet som hæk eller skærm om man vil. Derudover må jeg nævne taks, småbladede kristtorn, småbladet elm, cotoneaster, myrtegedeblad, sydbøg, ærtetræ, rhododendron, azalea, liguster, kranstop, småbladede pil m.fl..





Helt ned i småtingsafdelingen kan der klippes og dybest set er det vel noget pjank. Kuglerne her er en Hebe med små blade, som klippes et par gange i løbet af vækstsæsonen og her naturligvis med en lille saks. Til de mindre former bruger jeg en skræddersaks (tapetsaks) og saksene vokser med figurernes størrelse.









Her klippes cotoneaster-kugler med en lille handy hækkesaks, som jeg bruger til mellemstore former.





Til lidt større emner kan en batteridrevet saks være god.



Hængelærken klippes ikke i en stram form, men grenene kortes af så der bliver plads til forskellige vækster under den.





Jeg klipper buksbom to gange om året, første gang i begyndelsen af juni og så igen omkring slutningen af august - og jeg klipper altid på fri hånd. Disse buksbomkugler er placeret i et staudebed og træder særlig tydeligt frem i vintertiden og det tidlige forår, hvorimod de om sommeren delvis er dækket af stauderne.




Denne lille hængegran klippes heller ikke i en stram form, grenene kortes lidt af, så stenene underneden kan være synlige.





Den lille dværggran, Picea abies `Little Gem` holder selv den flade, kugleformede vækst.





Den opstammede, kugleformede buksbom har jeg `kendt`siden stikling. Ved hyppige klipninger er den blevet meget tæt.













I det tidlige forår strør jeg et godt lag kompost (5 cm.) ud over en stor del af haven og det suppleres med et let drys Nitrophoska i marts. Til krukkeplanterne tilsættes flydende gødning til vandingsvandet, hver gang der vandes. Buksbom kræver jævnligt gødning og får et ekstra drys omkring midsommer.






En kegleformet buksbom er vel dekorativ i sig selv 




men kan ved hjælp af en snor, der bindes op omkring, hurtigt forvandles til en spiralform.




Den spiralformede buksbom kan flyttes rundt og indgå som fokuspunkt i mange af havens forskellige sammenhænge.




Man kan klippe og forme en rhodendron. Her er det hybriden `Scarlet Wonder`, som i maj måned fremtræder som en rød terning.





Efter afblomstringen klippes den, og resten af sommeren optræder den som en grøn firkant, der ses bag den opstammede Thuja. "Fodposen" under Thujaen er en Erica forårslyng, som efter afblomstringen klippes, hvorefter den resten af sommeren står som en lav, tæt form.





Løvhytten af vedbend klippes og flettes hen over sommeren, så den holdes i form.




En buksbom med en god tykkelse på stammen vil egne sig godt til at blive stammet op.





Her er Inger i færd med at fjerne grenene op ad stammen





- og gemmer lidt af grenmassen i toppen, der skal blive til en kugle. Over et par år vil den blive tæt og stram i formen.




De kviste som er klippet af kan passende sættes som stiklinger i en blanding af næringsberiget spagnum og grus, der vandes godt igennem og overdækkes med hvid plast så jorden ikke tører ud.
Urteagtige kviste er ikke velegnede - i september er de mere træede, og er da klar til brug.








































For en del år siden lavede jeg denne gruppe opstammede Cotoneaster-kugler af sorten dammeri. Billedet er taget i juni, hvor de står fyldte med hvide blomster.




Cotoneaster er vandretvoksende, bunddækkende planter og som eksperiment prøvede jeg at tage et langt skud med en god rod, der så blev stammet op.




Den blev plantet med støtte af en stok, og blev på den måde "løftet op" til at blive et lille træ, og det blev hurtig til flere, der nu blot skulle klippes de efterfølgende år, hvorved de blev tætte og runde i formen og dannede den lille gruppe af opstammede kugler.




I forhaven blev denne til på samme måde. Jeg har klippet dem gennem rigtig mange år, og det har knebet med at holde dem helt så præcise i formen.

















Småbladet elm, Ulmus `Jacqueline Hillier`er velegnet til klipning.









               Lave hække er velegnede til opdeling i rum.





















Den røde diamantazalea påbegyndtes som stikling for mange år siden. Den blev stammet op og klippet i kugle efter inspiration fra japanske haver.















Myrtegedeblad.




Juniperus squamata `Blue Star` får jævnligt en tur med saksen,


   
                    hvorefter den bliver lidt mere let i det.




Kuglerne forrest er taks og firkanten er af buksbom.






Den hvidlige pil, Salix integra `Hakuro Nishiki`lyser op i bedet.












 























15 kommentarer:

  1. Hold da op en masse fine billeder. Jeg er midt i en omvendelsesproces. Førhen brød jeg mig ikke om formklippede planter, men jeg bliver gladere og gladere for dem. Har selv nogle stykker og er glad for inspiration til at arbejde videre med klipningen. Jeg er ny i haveblogland. Lavede selv en blog for nogle uger siden og er også først for nylig begyndt at læse blogs. Jeg vil melde mig som fast læser her, og jeg sætter straks din blog på min blogliste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det med at klippe i planterne skal nok heller ikke overdrives - det kan nok virke lidt for demonstrativt, hvis det hele er klippet. Tillykke med din haveblog og velkommen som følger af min.
      Kh Jørn

      Slet
  2. En fantastisk rundtur i hagen. Jeg blir bestandig like glad når jeg får kikket inom. Akkurat slik skulle jeg også ville ha min drømmehage. Men jeg må spørre, når på året klipper dere Rododendron, rett etter blomstring? Og taks, det er det same som taxus eller? er den en sort som passer bedre til klipping enn andre?
    Takk for mange fine bilder og tips. Jeg har en Juniperus som kommer få besøk av saksen neste sommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia
      Det glæder mig, at du har fornøjelse af at kigge inden for. Ja, jeg klipper i rhododendron umiddelbart efter blomstring, og de tidlige af dem når at sætte knopper i løbet af sommeren til næste års blomstring. Ja, taks på dansk er det samme som Taxus. Jeg har set på din blog, at du har god gang i saksen
      Kh Jørn

      Slet
  3. Tak for mange skønne billeder og gode anvisninger på formklipperiet. Du har en skøn, grøn oase, som jeg bliver mere og mere vild med. Og alligevel ser man små farvespots i form af tulipaner og azalea. Smukt :) Har noteret mig datoerne for åben have til næste år :)

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak, vi nyder også haven og er stærkt optaget af den året rundt. Vi prøver også at huske blomsterne med deres farver, men grønt vil altid være dominerende. Vi glæder os til at se dig i haven til næste sommer.
      Kh Jørn

      Slet
  4. Tak for et godt og informativt indlæg. Jeg blev især betaget af din juniperus, sådan en har jeg også, sikken en stamme, der er på din. Jeg må have kigget til min for at se om den er klar til at blive stammet op til foråret. Den står i mit ørkenbed, så det vil garanteret se flot ud, hvis den har eller får så fin en stamme.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Velbekomme. Der findes utrolig mange dejlige Juniperus, der egner sig til at forme. Det med ørkenbedet lyder spændende.
      Kh Jørn

      Slet
  5. Tak for kigget. Det er altid en fornøjelse at se de skønne billeder du viser fra din have.
    De fine små klippede planter er jo små kunstværker hver især :-)
    Jeg er helt vild med din ´blue star´.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Velbekomme. Ja, `Blue Star` er spændende at klippe og forme og så har den jo en smuk farve, der gør, at den skiller sig lidt ud fra mange af de andre planter i bedet.
      Kh Jørn

      Slet
  6. Hej Jørn
    Tusinde tak fordi du lavede et indlæg udfra min opfordring. Jeg kan se at du har store evner indenfor dette, og jeg får selv lyst til at gå igang... Jeg vil gøde i marts, som du skrev og krydse fingre for at de forbliver grønne. Jeg har opfordret min mand til at kaste sig over selv at lave stiklinger, til næste år. (Ellers gør jeg det selv...) Jeg håber selv at kunne besøge jer, når i holder åben have næste år. Det er en have der skal opleves tror jeg. Tak for kikket

    Maria
    Den eksperimenterende have

    SvarSlet
  7. Hej Maria
    Velbekomme. Held og lykke med dine forehavender. Vi håber, at få besøg af dig til sommer.
    Kh Jørn

    SvarSlet
  8. Hvor er det dog en smuk have du har skabt! Jeg har en stor svaghed for haver med mange sten, men her i din have er de klippede planter i samme grad som stenene med til at tryllebinde blikket og skabe god kontrast til de naturligt voksende planter. Meget smuk helhed ! Jeg vil meget gerne følge med som læser her :)
    Hilsen Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Tak for din kommentar som jeg naturligvis glæder mig over. Du skal være meget velkommen til at følge min blog.
      Kh. Jørn

      Slet