torsdag den 5. februar 2015

Mellem grønne bede.


Ved at klippe visse af havens buske i form og holde dem stramt klippet, vil de, uanset havens tilstand i øvrigt, sende et signal til beskueren om, at en eller anden har styr på det.












De grønne klippede kugler er af taks. De begyndte i haven som bittesmå frøplanter, bragt hertil af fuglene for mange år siden fra andre haver. Derefter var det blot et spørgsmål om at lade årene gå, lade dem vokse sig store og undervejs at begynde at opstamme dem og begynde at klippe dem i form. I dag betragter vi dem for at være værdifulde elementer i havens arkitektur.






Den røde dværgblodblomme, Prunus x cistena bliver jævnligt klippet tilbage for ikke at blive for stor til vores lille have. Dens røde farve bryder fint med alt det grønne.












For mange år siden lavede jeg disse trækanter om forhavens kvadratiske bede. Jeg brugte saltimprægnerede brædder, og de er egentlig blevet smukkere jo mere grønalgerne har bredt sig.

































Vi har mange fuglebade spredt rundt i bedene, først og fremmest for fuglenes skyld,  men også af hensyn til æstetikken - det giver liv i bedet, når den lille vandflade spejler lyset.


































































































5 kommentarer:

  1. Hej Jørn.
    Indrømmet, jeg bruger jævnligt din haveblog til inspiration og "kopierer" sommetider også nogle af dine sammenstillinger.(undskyld)
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
  2. Hej Ole
    Det er da dejligt at læse, at du finder inspiration på min blog. Du skal bare bruge alle de idéer, du har lyst til.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
  3. Tusen takk for inspirasjon.Mange ideer å hente:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Villmarkstausa
      Velbekomme. Det glæder mig, at du finder inspiration og ideer på min blog.
      Kh. Jørn

      Slet
  4. Tusen takk for inspirasjon.Mange ideer å hente:-)

    SvarSlet