onsdag den 11. januar 2017

Den grønne vinterhave.


Også i vintermånederne skal haven have noget at byde på. Det sikrer man gennem et bevidst valg af planter, havens opbygning og struktur. For også om vinteren kan man have behov for en tur gennem haven.



De stedsegrønne klippede strukturer (her buksbom) er i høj grad medvirkende til at fremme havens vinterlook. Haven bør dog ikke kun bestå af stedsegrønne, men også have løvfældende træer og buske, så man kan se forskel på årstiderne derude.









Der findes masser af grøn bunddække til vinterhaven - her hasselurt, Asarum europaeum.



En gammel træstub kan indgå som en naturlig vokseplads for forskellige planter.









Det grønne bunddække er mor og barn, Tolmiea menziesii, der i milde vintre bevarer de grønne blade.






Granitstenene bliver smukke og får mere lød i regnvejr, samtidig med at fuglebadene bliver fyldt op.















































Her er bunddækket guldjordbær, Waldsteinia.






















8 kommentarer:

  1. tak for rundturen her i min frokost pause :) - dejlige stemningsbilleder

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kim.
      Tak og velbekomme - får du havebilleder til alle måltider? :)

      Slet
  2. Meget smukt. Længe siden jeg har kigget forbi denne blog :)
    Godt nytår til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.
      Godt nytår. Hyggeligt at du kiggede ind.

      Slet
  3. Havestemning i al slags vejr. Det kan jeg godt lide men der skal stor viden til at få det hele til at gå op i højere enhed...elsker at kikke på dine store vandtrug, mor og barn er rigtig fin tilbunddække fik jo en dejlig klump i sommers af jer....glæder mig over at se dem vokse i min have..
    Kh. Grethe fra HAVELIV

    SvarSlet
  4. Hej Grethe.
    Jeg kan godt huske at jeg gravede en klump op til dig. Vi håber, at du må få dem i gang og at de vil brede sig.
    Kh. Jørn

    SvarSlet