fredag den 15. september 2017

September


Havens virkemidler er jo mange. På billedet her er det de klippede elementer, der dominerer. Øverst den lodrette thujahæk, der har en vigtig funktion, idet den deler vores terrasse op, og skaber læ. Den vandrette klippede er en buksbom (Blaur Heintz), der holdes lav og  gør det muligt at kigge ud i haven samtidig med at den kanter
terrassen . Den fritvoksende Cotoneaster 'Dammeri' i sin krukke og den omgivende vedben, skal ses som modvægt til alt det stramt klippede. De mere løsslupne buksbomkugler står i en bund af trædebregner.



Og sådan leger vi videre i havens bede - mere eller mindre bevidst om æstetikken, men altid med ønsket om at skabe variation og sammenhæng.



De snoede, markstenbelagte stier adskilder bedene, samtidig med at de giver kontrast og ro, når jeg daglig går tur rundt med kameraet og forsøger at skabe en komposition i søgeren, der kan give orden i det, der ellers let kan blive kaos.









Sammensætning af blade af forskellig størrelse, form og farve er blevet af  væsentlig betydning i vores have.

















































13 kommentarer:

  1. Smukke billeder! Det er utroligt så varieret jeres have er, selvom den rummer mange grønne planter. Og den er garanteret smuk på alle årstider.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi nyder vores grønne have året igennem.
      Venlig hilsen
      Jørn

      Slet
  2. Smukke kontraster mellem de klippede former og de løsslupne planter. Rigtg godt. Du viser fint hvor mange oplevelser man kan få med grønt og uden voldsomt blomsterflor.
    Mange hilsener, Lisberh

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth. Jo, det er ikke altid at mange farver er så vellykkede. Mange grønne nuancer og toner er mere fredfyldt.
      Venlig hilsen
      Jørn

      Slet
  3. Hei Jørn.
    Alltid flotte bilder. Jeg blir helt henført. Jeg er begeistret for den grønne basisen, som jeg prøver å få til i min egen hage. God helg til dere.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
  4. Hej Hanne-Lise.
    Tak. Ja, når grønt dominerer haven får man noget mere fredfyldt. God weekend.
    Venlig hilsen
    Jørn

    SvarSlet
  5. Det er ikke så ofte jeg er inde med en kommentar. Jeg bliver dybt grebet hver gang jeg ser jeres smukke have. I sådan en have kan sjælen da kun være glad.Kæmpe respekt herfra for det fantastiske arbejde der er lagt i haven. Hygge herfra

    SvarSlet
  6. Hej Leila.
    Tak for de smukke ord, der glæder mig meget. Haven giver os megen glæde, ro og afslappelse til sindet eller sjælen - eller hvor det nu er, at det gør godt.
    Venlig hilsen
    Jørn

    SvarSlet
  7. Alltid flotte bilder. Jeg blir helt henført.


    แตกใน xxx

    SvarSlet
  8. I think this is one of the most significant information for me.
    And i’m glad reading your article.
    But should remark on some general things, the web site style is perfect,
    the articles is really great : D. Good job…
    หนังออนไลน์

    SvarSlet