lørdag den 11. november 2017

Rundt ad havens stier.


Da stierne i 1988 blev anlagt, fik haven sin nuværende karakter.


  
Stierne er anlagt så de snor sig gennem haven. Al den jord og græstørv, der blev gravet op i den anledning, blev skovlet ud til siderne, hvorved der opstod muligheder for hævede bede, som var medvirkende til at gøre haven mere spændende - frem for den helt flade græsplæne, der var udgangspunktet.



I forhaven blev der anlagt kvadratiske bede for at opnå en anden struktur end den øvrige haves mere organiske form.



Stierne fører rundt til mange forskellige rum.



I et hjørne af haven er der blevet plads til en gruppe granittrug, der er beplantet med småvækster, som ellers let kunne drukne ude i bedene. Hver af trugene er som en lille have i haven.






Haven er anlagt så den ikke kan overskues fra ét punkt, man må bevæge sig rundt for at opleve den.










Haven rummer mange detaljer, der er med til at give gæster en oplevelse.







Selve arbejdet med anlæggelsen af stierne strakte sig over et par somre. Først gravede jeg græsrørvene af og lagde dem med græsset nedad, herefter gravede jeg yderligere et spadestik ned, og det blev alt sammen til hævede bede. Det opgravede (ca. 20 cm.) blev erstattet af sand, der blev vandet og stampet og heri blev stenene lagt.















Fuglebade naturligvis til glæde for fuglene, men også for at opnå levende reflekser i bedene.


































10 kommentarer:

  1. Lige præcis stierne, er det jeg beundrer allermest i jeres have. Jeg synes, stenene er så smukke. Det må have været et større projekt at få dem fundet, kørt hjem og lagt i haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  2. Hej Elna. Tak. Ja, det var et større projekt, som strakte sig over to sommerhalvår. Det blev aldrig et trivielt arbejde - jeg glædede mig hele tiden over hvor langt jeg var nået.
    Venlig hilsen
    Jørn

    SvarSlet
  3. Hei Jørn.
    For en jobb dere har gjort med å lage stiene rundt i hagen. De binder det hele sammen synes jeg. Hagen blir alltid mye mer spennende når en ikke ser hva som venter rundt neste sving. Overraskelser er der fullt av i deres hage. God uke til dere.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
  4. Hej! Att titta in i er trädgård så här via bilder får min puls att stiga! Så oerhört vackert. Det är verkligen en dröm för mig att en gång få besöka detta vackra paradis!
    Ha det gott!
    Med vänlig hälsning, Anja

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anja.
      Det er mig en stor glæde, at høre, at din puls stiger ved at se billeder fra min have. Jeg håber også at du engang får lejlighed til at besøge vores have.
      Venlig hilsen
      Jørn

      Slet
  5. Hej Jørn.
    Du er en sand mester, når det kommer til stemningsfulde billeder :-)
    Jeg bliver så glad, når jeg læser jeres stier har ligget der så længe. Jeg har jo gjort dig kunsten efter, i min egen fortolkning, med pigstensstier i haven. Det har givet haven en helt anden karakter, alder og sanselig stemning, end den havde med græsstierne før.
    Du er super god til, at tænke i kontraster, ikke bare i vildt mod formklippet, eller i farverne, men også som du nævner med organiske former mod de kvadratiske og kantede. Det er guf for øjnene.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Det glæder mig rigtig meget at du er blevet inspireret til at lægge pigsten på dine stier - i din egen fortolkning - sådan skal det være. Det kan være med til at give haven et strejf af ælde, samtidig med at man med kombinationen af sten og planter, kan opnå smukke harmoniske sammenstillinger.
      Knus
      Jørn

      Slet
  6. For en spennende hage! Så nydelige stier som snor seg rundt alle veier. Koselige sitteplasser og overraskelser i hver minste lille krok ser det ut til. Hvor stor hage virkelig er, vet jeg ikke, men at det har vært et flatt område en gang - høres utrolig ut.
    Det var morsomt å finne denne bloggen!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
  7. Hej Turid.
    Tak for dine venlige ord om vores have, der er på 1000 kvm.. Vi er meget optaget af vores have og bruger i perioder megen tid på den.
    Venlig hilsen
    Jørn

    SvarSlet
  8. The blog are the best that is extremely useful to keep.
    I can share the ideas of the future as this is really what I was looking for,
    I am very comfortable and pleased to come here. Thank you very much!
    ดูหนัง

    SvarSlet