søndag den 20. februar 2011

Planteskulpturer giver kontrastvirkninger i haven.

Saksen er mit vigtigste haveredskab. Jeg har den altid inden for rækkevidde, hvis nu "ånden" skulle komme over mig.

Jeg ved jo godt, at man bør begrænse sig og jeg klipper selvfølgelig ikke alt, hvad jeg kommer i nærheden af. Det ville simpelt hen komme til at se for påfaldende- og alt for demonstrativt ud. Og dels skal alt det  påbegyndte jo holdes i en stram form, efterhånden som nye skud vokser ud og dels hænder det, at jeg falder for fristelsen til at anskaffe og påbegynde nye planter, som jeg finder spændende og egnede til at klippe - trods det, at jeg har lovet mig selv, at indskrænke det til et minimum. Der skal jo simpelt hen være mening med galskaben og havearbejdet skal jo også handle om så mange andre ting. Men det at klippe har vist udviklet sig til det man kalder en passion - jeg finder umådelig glæde ved at forme planter og derved give dem deres helt eget udtryk - det er leg, fascination, udfordring, og oplevelsen af skaberglæde, der ligger  gemt i den enkle handling, at klippe en plante.


Sådan ser der ud, når man kommer til vores have. Den brede hæk består af kranstop, Stephanandra incisa "Crispa". Og man kan vel sige, at har man ikke andet at klippe i sin haven, har man måske en hæk. Oprindelig
havde vi et problem med skråningen, idet jorden efter et regnskyld lå nede på fortovet. Derfor plantede vi for mange år siden nogle søde små bunddækkeplanter, som med tiden blev større og større og på et tidspunkt var jeg nødt til at klippe dem som en hæk. Den omslutter haven på to sider, idet vi bor på en hjørnegrund. Hækken er tænkt som en en stor organisk form, der er blød og bulet.



Når man kommer op ad trappen, er det tydeligt, at saksen jævnligt er i brug. Buksbomhækken er med til give haven struktur, samtidig med at den støtter stauderne, så de ikke står og vælter i regn og rusk. Planten omkring køkkenvinduet er en benved, Euonymus fortunie "Emerald Gaiety", der egner sig vældig godt til at klippe i.



Vi har også en anden indgang nemlig i forbindelse med indkørslen også her markerer de klippede strukturer sig. Jeg kan godt lide kontrasten mellem det klippede og det fritvoksende. Oprindelig var det tanken, at træbaljerne skulle kunne flyttes rundt, men jeg har nu valgt at gøre dem stationære - de er simpelthen for tunge til at flytte rundt på. Den storbladede plante til højre i billedet er en skjoldblad.



Selve indkørslen med midterrabatten har jeg vist før. Herunder ser vi så et nærbillede, hvor det er vokset lidt mere til.



Jeg kan godt lide dette mikrocosmos, der opstår mellem sten og planter. Stenene står og optager solvarmen om  dagen og afgiver det om natten til de nærmest stående planter, der kan være forskellige timiansorter , origanum, lave græsser o.m.a..



Det er efterhånden mange år siden, at jeg nedlagde græsplænen. Alle græstørvene og jorden jeg gravede op, da stierne skulle anlægges, hobede sig op på begge sider af stien og blev herefter til hævede bede. Så det visse steder i dag kan minde om en gammel hulvej.

En have er jo som bekendt ikke natur, men kultur. Den er planlagt, udført og vedligeholdes af sine mennesker. Og så alligevel er det som om, at haven på et tidspunkt tager over, og opfører sig som var den natur.

På strækningen her var der udført en tydelig stenkant, der adskilte stien fra bedene. Men efter nogle år sker der det, at trædebregnerne i stien kravler op i bedene og de pude- og tæppedannende ting i bedene bevæger sig ud i gangene. Og der sker en udjævning, der bløder hele billedet op, og egentlig kan jeg godt lide virkningen, hvor man nu fornemmer lidt af "havens natur".

På et tidspunkt må man jo til at tage affære og i nogen grad  regulere, så trædebregnerne bringes tilbage mellem stenene på gangene og bedplanterne kommer tilbage i bedene. Haven er hele tiden en balanceakt mellem det vilde og det kultiverede.



På stensøjlerne har vi billedhuggeren Jørgen Gluds små fugle. Jeg synes, at de virker meget godt mellem stauder og græsser, og de klippede buksbomkugler giver ro i billedet.



Buksbomkuglerne er strøet ud i haven med rund hånd og kan virkelig indpasses mange steder på en harmonisk og naturlig måde.



Der kan spilles på søjleagtige planter mod mere lave og afrundede planter. Ligesom tætte planter mod mere åbne også kan udgøre kontrastvirkninger.



Hækkens linievirkning er en god kontrast til de klippede kugler. Den opstammede er en småbladet syren og den nederste kugle er buksbom.



Et af de "skæve individer" som jeg fandt i en planteskole. Jeg fik den billig, da den var skæv og lidt bar på den ene side og er nu klippet bonsaiagtig, som et åbent lille træ.



                                                        Et lille bøgetræ fundet i skoven.




         Igen en lille detalje, der fortæller om sten og planters gode naboskab - de klæder hinanden.              



Kontrasten mellem det præcist klippede og det fritvoksende i havens frodighed. Rosen hedder Raubritter og græsserne er placeret for at bidrage med lidt lethed. Jorden er bevidst dækket med lave planter som kæmpestenbræk, Bergenia cordifolia, hasselurt, Asarum europaeum, forskellige Hosta-sorter o.m.a.



Gruppen af klippede cotoneaster er blevet et slags vartegn for vores have. de blev påbegyndt for tyve år siden.



En firkantet rhododendron (Scarlet Wonder) kan nok synes lidt langt ude. Men min begrundelse over for mig selv var den, at det var nødvendigt, for stadig at kunne komme omkring den på gangene - og så var det ganske sjovt at lave den.



På en planteskole fandt jeg denne skæve og forgroede dværgcypres, som der nok kunne være muligheder i.



Her har den så fået sin første behandling, men er stadig kun på vej.



                                           En lille dværggran er pyntet med edderkoppens spin.



Også her synes jeg, at en buksbomkuglen skaber ro i kompositionen. Komposition handler om at skabe orden i kaos.



Det er velgørende med kontrasten mellem forskellige bladstørrelser. De store her er brozeblad, Rodgersia og de små blanke blade er hasselurt, Asarum europaeum.



Opstillingen her er ikke noget permanent, men noget pjank jeg fandt på et år til vores åben have arrangement.



Planten i forgrunden er en af de "bløde enebær" man køber til jul. Den blev stammet op, klippet i en kugle, men blev efterhånden lidt vissen forneden, hvorfor den blev klippet op ad grenene - hvorved den blev mere let og interessant i sit udtryk.



Haven i maj er fuld af form, farver, forventninger og forhåbninger om alt det, der er planlagt for den kommende sommer.



I urtehaven kan man lege med mønstre, hvorfor ikke gøre det lidt sjovt og dekorativt mellem salathoveder og tagetes?



Og igen salat, men nu rød og grøn adskilt af den grågrønne cypresurt samt nogle hvide Cosmos "Stolte kavaler", der er på vej op.



I det hele taget er urtehaven fyldt med drømme og forhåbninger og et af de steder, hvor man kan sætte sig og reflektere over tingene.



Et lille træ skabt af en enebær, Juniperus squamata "Blue Star". Den har stået på sin plads i mange år og må ofte klippes for at bevare sin form.



I jernopsatsen er plantet en dværgart af Skimmia, der let kunne drukne i al frodigheden, hvis den ikke bliver løftet lidt op.



Vores blanding af fuglebade, småskulpturer, opstammede og formklippede ting giver sammen med stenene, der delvis overgroes af timian, det miljø vi har tilstræbt. Det har ikke været planlagt fra begyndelsen, men er langsomt groet frem. Og det vil alt sammen fortsætte - vores have bliver aldrig færdig - og det har vi vist heller ikke noget ønske om.

20 kommentarer:

  1. Hej Jørn.

    Endnu en gang smukke billeder så fulde af inspiration. Tak for det.

    Har din/Jeres have ikke engang været med i Helges Skønne Haver? Ihverttilfælde mindes jeg indkørslen og har rigtig mange gange tænkt på den som noget aldeles enkelt og flot med stenene og planterne i midten.

    God søndag
    Helga

    SvarSlet
  2. Fantastisk indramning af jeres indgangsparti. Jeg husker både den smukke velkomst og jeres fine indkørsel fra Haven.

    SvarSlet
  3. Hej Helga.

    Tak for din venlige hilsen. Nej, vi kom aldrig med i "Helges skønne haver". Det var sådan set aftalt, Helge var her flere gange og vi havde også besøg af produceren lige før det skulle ske. Men de har åbenbart haft for mange at vælge imellem.

    Du kan imidlertid have set vores indkørsel i optagelserne til TV2 Østjylland`s konkurrence i 2002 "Den skønneste have", hvor vi var finalister sammen med fem andre haver.

    Men du kan også have set indkørslen i Jørn Dannesboe`s bog "Have.Design.Detalje", hvor han har flere billeder med fra vores have.

    Mvh.Jørn

    SvarSlet
  4. Hej Marina.

    Tak for din venlige kommentar. Det er rigtigt, ved nærmere eftertanke kommer jeg i tanker om, at Helga også kan have set et billed af indkørslen i Havens januarnummer 2010 i artiklen "Møller Jensens evigtgrønne have, der forøvrigt også var skrevet af Jørn Dannesboe.

    Mvh. Jørn

    SvarSlet
  5. Kære Jørn.
    Endnu engang skønne billeder, som er utrolig svær, at få blikke væk fra igen.

    Jørn, måske du kunne hjælpe mig med nogle idéer til et nyt bed, som jeg skal i gang med i løbet af foråret?? Hvis, ville jeg blive rigtig glad ;-) Har lavet et lille indlæg på min blog.

    Fortsat go' søndag.

    SvarSlet
  6. Det er en rigtig hyggelig stemning I har i jeres have - det må være et stort arbejde at klippe det hele, for det skal jo vedligeholdes - jeg må begrænse klipperiet hos mig - mine arme er slidt. Men smukt er det ihvertfald!

    SvarSlet
  7. Hej (ikke til offentligørelse, men kan ikke finde jeres mailadr.). Det er en fantastisk flot blog I har, men det synd at man er nød til at skifte til Internet Explorer for at se den. Det betyder nok, at mange går glip af den, fordi de bare opgiver.
    Når man kommer ind med Firefox kommer der er grå flade op og dækker alt undtaget overskiften. Jeg tror, det er det plugin mellem "Populære.." og "Min blogliste" der laver underlige ting. Det ser også defekt ud i IE.
    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk

    SvarSlet
  8. Hej J/orn,

    Din have er som en fortryllet vision om fred og skønhed!
    Jeg kunne se på det i timevis og aldrig bliver træt.
    Vi starter foråret her!
    David / Houston Texas

    SvarSlet
  9. Hej Jørn,
    fandt din blog efter et indlæg hos Madam Bæk, hvor hun roser din havestil i høje toner. Det kan jeg godt forstå! Skønne, skønne billeder, meget stemningsfulde. Har straks meldt mig som fast læser, og vil bestemt følge med her og suge til mig, ideerne står allerede i kø!
    Mange hilsener, Anette

    SvarSlet
  10. Hej Ina

    Tak for din venlige kommentar. Jeg er ked af at du har så svært ved at komme ind på min blog. Det du påpeger har også undret og irriteret mig. Jeg har forsøgt at ændre på det, uden at det er lykkedes.

    Mvh. Jørn

    SvarSlet
  11. Hej David

    Det lyder forjættende, at i nu kan tage hul på foråret. Her er vi forhåbentlig i slutningen af en vinter, der har været lang og hård.

    Mvh. Jørn

    SvarSlet
  12. Hej Anette.

    Velkommen til, det er hyggeligt, at du har lyst til at følge min blog. Det er egentlig rart, at have et sted, hvor man kan læsse noget af det af, som havemæssigt ligger én på hjerte og andre måske kan have glæde af det.

    Mvh. Jørn

    SvarSlet
  13. Hej Jørn.
    Jeg er lige kommet hjem fra vinterferie... var i sommerhus med 4 fjollede teenagere, så jeg fik ikke lige svaret dig på min blog. Du er så venlig at rose mine malerier og spørge om jeg udstiller. Det gør jeg ikke lige pt, men håber da det sker igen engang.

    Som du ved, bliver jeg top-inspireret hver gang du viser skønne have-billeder. Hvordan vinter opbevarer I jeres små formklippede træer ?

    Ha' det godt.
    Kh Lone

    SvarSlet
  14. Det er virkelig en opplevelse å få komme rundt i hagen din. Det er jo nye blikkfang hele tiden mens man vandrer rundt.
    Tydelig at her er en kreativ hageelsker som koser seg i sitt Eden. Tusen takk for innblikket.

    SvarSlet
  15. Som vanligt fantastiskt fina vyer från din trädgård! Jag klipper också mycket, det är ju så roligt! Jag tycker mig se en formklippt bambuhäck på en av bilderna, hur och när klipper du den? Jag har försökt men jag tycker inte det blir riktigt bra, den blir smal nertill och bred upptill. Har du några tips?
    Hälsningar
    Katarina

    SvarSlet
  16. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  17. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  18. I think these must be useful to you.
    ยี่กี เข้าทุกงวด
    Thank you for your interest.

    SvarSlet