tirsdag den 13. august 2013

Klip i havens vækst.


At klippe i form handler om at klippe alt det uden om formen væk - ganske som billedhuggeren fjerner al stenen uden om figuren.
Forskellen er, at den grønne skulptur er levende og til stadighed skal klippes, for at vedligeholde formen - medens billedhuggerens skulptur er færdig når vedkommende vurderer, at målet er nået, og   den er herefter bestandig ud i en lang fremtid. Den grønne skulptur  eksisterer ikke længere, end nogen orker at klippe den.



Forudsætningen for form er lys - formen fødes af lyset, og er undergivet lysets foranderlighed.



Billedhuggeren kan vælge mellem forskellige stenarter at hugge i, og planteskulptøren kan vælge mellem en række forskellige planter at klippe i form. Her er det en taks, der er under saksen.



Og endelig kan sten- og planteskulpturer kombineres i haven.












Overalt i haven findes de klippede elementer i samklang med alt det fritvoksende.






I den grønne gentagelse findes roen og den stille poesi.






De geometriske former rummer en ophøjet ro, skønhed, og en klar logik.



















Buskbomkuglers bløde rundhed skaber trængsel  under enebærbuskens svalende skygge - kom blot nærmere, der er altid plads til én mere.






Thuja vokser hurtig til og kan klippes som blokke og skærme, hvor imellem der kan opstå rumlige fornemmelser.



Helt ned i en lille fyr kan der leges med en bonsai-agtig form.














Også ærtetræet kan komme til at fremtræde som en spændende skulptur.



















Forskellige figurer, fuglebade og andet indgår sammen med de klippede planter i et samlet hele.





















Det er en stor nydelse og tilfredsstillelse at klippe planter i form. 











































10 kommentarer:

  1. meget gode og idérige billeder fra din have ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim.
      Tak. Det glæder mig at du synes om dem. De klippede ting præger jo vores have.
      Kh. Jørn

      Slet
  2. Hej Jørn.Jeg beundre alle dine smukke formklippede vækster.Elsker selv at formklippe,men er milevidt fra din ekspertise.Håber engang at besøge din dejlige have.God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      De klippede buksbomkugler har været mange år undervejs, og bliver tættere og tættere for hver gang de klippes. Du skal være velkommen til at besøge haven.
      Kh. Jørn

      Slet
  3. Hej Jørn, jeg elsker den måde I har opbygget jeres have. Jeg vil selv prøve, at bruge buskbom kugler i mine bede mellem forskellige stauder. Dog tror jeg, at jeg ikke har klippet mine kugler tæt nok? De er jo kun et par år gamle, så måske er det derfor de ikke er helt tætte endnu?
    K.Gro

    SvarSlet
  4. Hej Gro
    Dine buksbomkugler skal nok blive tætte i formen, det er kun et spørgsmål om at klippe dem over nogle år. Held og lykke med det - det skal nok blive en flot kombination.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
  5. Spændende indlæg om formklipning, jeg har vist mange planter, der kan formklippes. Det kan du sikkert fortælle mig noget om, hvis I en gang vover jer til Samsø. Jeg henter gerne ved færgen, hvis I har lyst til en sensommertur til øen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth.
    Tak. Det er et fristende tilbud. Netop denne sensommer ligger programmet lidt stramt. Vi har tidligere stillet bilen i Hou og så taget cyklerne med til Samsø og brugt et par dage derovre Jeg kunne tænke mig sådan en tur igen til foråret, hvor jeres smukke have så skulle indgå i turen.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørn
      Ja men I er velkomne også til foråret, jeg vil glæde mig til at se jer her.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Tak. Det ville også være dejligt med en cykeltur på Samsø til foråret, og have jeres have som et af målene.
      Kh. Jørn

      Slet