tirsdag den 15. maj 2012

Havetid - haveglæde.


Haver repræsenterer ofte drømme, og en af mine drømme gik blandt andet i retning af lidt vandkunst, som jeg ønskede mig i fødselsdagsgave. Umiddelbart synes jeg at det fuldkommengør vores rum på terrassen med lyden af rindende vand, der jo er en god lyd, som virker beroligende og afslappende.


Den er udført i glasfiber, der har fået en overflade, der er behandlet med granitstøv og ligner derved den ægte vare, men er det altså ikke. For år tilbage ville det have været utænkeligt, at jeg havde valgt en sådan løsning. I min opdragelse som håndværker lærte jeg at værdsætte de ægte materialer og ikke imitation - altså materialer, der udgav sig for at være noget andet end det de er. I dag har jeg nok valgt at tage det en kende mere afslappet.


Holdningen har vel sin rod i Art and craft - bevægelsen i England og den danske Skønvirkeperiode omkring år 1900, der blandt andet handlede om modsætningen mellem de "underlødige industrielle frembringelser" og det ægte oprindelige håndværk. Holdninger, der blandt andre blev forfægtet af Jens Møller Jensen på hans skole for kunst og håndværk i København.





Inger og jeg var i går en tur i planteskolen, hvor vi anskaffede denne opstammede fyr, Pinus sylvestris "Watereri", der nu har fået sin plads i haven. Straks jeg så den, kunne jeg se, at den var den rette erstatning for tre kugler af benved, der var stærkt medtaget efter vinteren.



I dag havde vi besøg af fotojournalist Hanne Gabel Christensen fra København, der vil lave en artikel om haven til HENDES VERDEN. Hun gik længe rundt derude og tog mange billeder. Ind mellem byger og lidt blæst kiggede solen af og til frem, så der blev et rimeligt fotolys. Vi er spændte på at se artiklen, der måske først kommer på til næste år.




       Hanne tog billeder af havens helheder, men syntes også, at den rummer mange detaljer.







Vi glæder os over vejrudsigten for weekenden, der lover godt vejr til vores åben have arrangement. Vi venter mange gæster og har her i dagene op til travlt med at gøre haven klar.












              Vores dværgblodblomme, Prunus x cistena blomstrer rigtig smukt lige nu.










                       I bunden af rosenbedet blomstrer lige nu den krybende læbeløs.



                                      Havens frodighed er ved at indfinde sig.






















        Inger kaster et kritisk blik ud i haven - er der flere visne grene, der skal klippes af?

















Jeg overvejer lige nu, hvor meget eller hvor lidt jeg skal klippe i de formede ting her før weekenden. Egentlig er de jo smukke lige nu med den lidt uldne karakter.










































Frodigheden og friskheden i de mange grønne nuancer er blandt andet det, der gør forårshaven tillokkende



Lige nu er de grønne buksbomkugler dominerende indtil stauderne og græsserne for alvor kommer op.


























                          Weekenden den 19. og 20. maj.



13 kommentarer:

  1. Du har sku' været flittig med kameraet ;) flotte billeder fra din meget interessante have :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim.
      Ja, jeg går næsten dagligt flere ture rundt i haven med kameraet. Hele tiden sker der forandringer i den lille have, som optager mig meget.
      Kh Jørn

      Slet
  2. Igen skønne billeder fra din have. Jeg synes også, at det er synd at begynde at klippe nu, hvor det hele er lidt uldent og ikke mindst friskgrønt.
    Den er vel nok skøn, den lille fyr, I købte.
    Jeg har åben have for havebloggere på lørdag, så jeg har også travlt med at gøre klar, hvis det altså vil holde tørvejr.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Tak. Ja, vi bør vist lige styre os lidt, inden det går løs med saksen. Jeg håber, at i må have et godt arrangement derovre på Samsø, og at vejret arter sig.
      Kh Jørn

      Slet
  3. Hej. Skønne foto´s. Smuk vandkunst, uanset om den er af den ene eller anden slags materiale. Ser "naturlig" ud. Spændende med artikel i "Hendes Verden" selv om det først bliver til næste år. Tror de fleste indlæg er lavet sådan. God fornøjelse i weekenden med alle Jeres gæster, håber ikke legemet er slidt helt ned inden med klargøring.... Hygge hejsa,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne.
      Jeg er også glad for vandkunsten og når den med tiden får lidt patina, vil den nok virke endnu mere "naturlig". Ja, vi glæder os til weekenden og håber på, at vi får det lovede vejr.
      Kh Jørn

      Slet
  4. jeg glæææææder mig til weekenden, jeg ved endnu ikke om det bliver lørdag eller søndag - men jeg er sikker på at det bliver en oplevelse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.
      Vi glæder os til at få besøg af jer og håber, at den lille have lever op til dine forventninger.
      Kh Jørn

      Slet
  5. Sikke dejlige billeder fra jeres smukke have :-) Jeg synes det var godt at du 'overgav' dig og fik flotte vandkunst, selvom det er en underlødig industriel frembringelse ;-)
    Jeg håber at I får dejligt vejr til jeres Åben Have. Vejrudsigten tegner jo godt foreløbig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne.
      Jeg er også glad for den vandkunst. Når jeg sidder og hører denne rislen af vand, føler jeg, at det var et rigtigt køb. Og vejret tegner perfekt for weekenden så vi glæder os til at møde mange haveinteresserede mennesker.
      Kh Jørn

      Slet
  6. Bare lige et lille hej herfra med tak for et par hyggelige timer i jeres have, ja tiden fløj jo afsted.

    Jeg glæder mig til at lege med de billeder jeg tog, få vist dem til min bedre halvdel, og diskuteret nye idéer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne.
      Det var rigtig dejligt at have besøg af fire så friske piger, der i den grad hyggede sig, og viste så stor interesse for haven. Det var gode kager du medbragte til kaffen - tak for det. Vi ønsker jer god tur til England.
      Kh. Inger og Jørn.

      Slet
  7. Hej må jeg spørge, hvor I har købt den fine vandkunst?
    Vh Marianne

    SvarSlet