fredag den 24. juni 2011

Midsommer-frodighed.


Det er nu, at det markerer sig, alt det vi i foråret planlagde at så og plante. Nu står det her som et flot manifest og fylder enormt med sine farver, former og dufte. Det taler stærkt til sanserne og kan give sindet et løft.



Bare sidde midt i det hele og betragte haven - omgivet af alle de mange krydderurter, der dufter og kan spises. Stauder og sommerblomster står og stråler i al deres farvepragt, men det er trods alt de mange grønne farvenuancer, der præger de fleste områder i haven, hvor de danner den fredfyldte ramme om sommerens haveliv.





Sådanne billeder af fra uretehaven og staudebedet virker vel ikke særlig struktureret. Men jeg synes ikke at man kan frakende dem en naturlighed der netop minder om naturens måde at gebærde sig på. Jeg plejer at kalde det for havens "poetiske rod" og kan godt lide at salathovederne ikke står på en lang lige række.



Og selv om vi har lånt elementer fra de gamle renæssance- og barokhaver, har vi valgt at placere planterne asymmetrisk og ikke i  den stive symmetriske stil.



Ved et kig ind i de skyggefulde skovbundsbede vil man kunne konstatere, at al jorden er dækket af forskellige blade fra Hosta, bregner og andet.



Inger i færd med at rense en af de aller sidste rhododendron og det sker udelukkende af æstetiske grunde.



Den franske filosof ser mere og mere betænkelig ud efterhånden som han er ved at drukne i plantevækst.



Rosmarinpil, Salix "rosmarinifolia" egner sig til at blive klippet, hvorved den bliver ret tæt og kompakt.



Sten og planter langs sydgavlen.



Zebrasiv, Scirpus tatem "Zebrinus" står let og yndefuld i sin vandbeholder og svejer for vinden.



Også en klippet pil som jeg desværre ikke kan huske navnet på.



Klippede og uklippede planter i skøn forening.





 Stier fører rundt til havens frodighed.



Den smukke stenurt vokser ud over stenene og er jo tydelig i familie med Sct. Hansurt.



Hver dag går turen rundt og rundt på gangene.



Og lige nu fingerbøl, Digitalis purpurea.



Russisk mandstro, Eryngium planum er dekorativ, opadstræbende og kan sende tankerne hen i retning af gotisk arkitektur.





Jeg glæder mig hver dag i denne tid over midterrabatten i vores indkørsel. Inspirationen kom fra de tørre områder, som vi oplevede på rejser til Middelhavslandene.



Jeg håber at jeg mange år endnu skal have glæde af at klippe planter i form og ad den vej lege med havens arkitektur.



Rosens navn er Heidelberg.



Den lille fine elfenbensklokke er begyndt at blomstre.



- det samme er morgenfruerne.



På ærtetræet hænger nu de små frøstande, "ærterne".



Jeg kan godt lide en sådan "kuglesamling" af buksbom, der giver bedet noget pompøst, der skaber ro.



Og igen lidt mere stramt - en vertikal og horisontal bevægelse.



Langs stierne bløder plantevæksten stenkanten lidt op.



Kransliljen, Martagon "Claude Shride" er nu fuldt udsprunget.



Rosa, "New Dawn" på huses sydgavl er nu i fuld flor.



Vi brugte en del år på at slæbe sten med hjem i haven og det har i ordets egentlige betydning vist sig at være en varig glæde. Der går nok ikke en dag uden at jeg glæder mig over det samspil, der opstår mellem sten og planter.



Og her flere sten sammen med andre virkemidler. Haven er et sted, der rummer drømme og nye ideer vil komme til. Det handler om kontinuitet og på den måde vil haven leve videre år efter år.


























10 kommentarer:

  1. Tak for turen. Skønne billeder og så var indkørslen lige med også. Den er jeg jo altså bare vild med, men også alt det andet.

    God weekend

    SvarSlet
  2. Takk for inspirasjon! Jeg lurer på hva slags plante du har under zebragresset? (de fine små stilkene med mørke knopper på)
    Vennlig hilsen Hilde

    SvarSlet
  3. Suk! Endnu engang sidder jeg og savler af forelskelse. Må jeg komme forbi en dag og se haven live??

    Ha' en dejlig dag begge to ;-)

    SvarSlet
  4. Magleløst - mine suk over den inspirationen der har ramt mig fra jeres have, får også min mand til at sukke ..... tungt. Han frygter vist at blive tvangsudskrevet til at indfri mine haveønsker.

    SvarSlet
  5. Det er bare en helt fantastisk have I har skabt, og som jeg kan læse, til stadighed skaber - så spændende, sansefuld og personlig.
    Det må være en fryd at vandre på de stengange.
    Mvh

    SvarSlet
  6. Jeg er helt vild med midterrabatten i jeres indkørsel. Kan du ikke fortælle lidt om de planter der står der! Har du/I åben have for den er da helt sikkert et besøg værd.

    SvarSlet
  7. All din formklipp skaper ro og samtidig spenning-en utrolig interessant kombinasjon..og alle detaljene..flott!!
    Har du et godt råd for hvordan jeg skal "angripe" en blod-hassel vedr. formklipp? Jeg er igang med å prøve litt på vill hassel utenfor hagen, men synes det er vanskelig..mange greiner..jeg går automatisk på fletting av greinene, og stuss av løvverket over flettinga..hva ville du gjort? ( blodhasselen er nyplanta og lav, med flere greiner)
    Hilsen Tone i Drømmeriet

    SvarSlet
  8. Ja nu är det en fin tid i trädgården och efter allt regnande här i Sverige är det verkligen frodigt och välvuxet nu. Er garageuppfart är jättefin, det måste vara en välkommen färgklick bland alla stenar!

    Har fortfarande inte kommit underfund med vad det var med buxbomen, det är borta av sig självt nu (som vanligt) men jag skulle vilja veta vad det är.... ja,ja vissa saker förblir höljt i dunkel!

    Ha det gott!
    Åsa

    SvarSlet
  9. Hej. Tak for alle jeres kommentarer.

    Åsa Jeg kan forstå, at dit buksbomproblem har løst sig selv. Ja, det forbliver måske et af havens dunkle mysterier. Vores gamle naturvidenskabsmand, Steno sagde engang i 1600-tallet: Skønne er de ting vi ser - skønnere, hvad vi forstår - skønnest dog det, vi ikke fatter.

    Tone. Jeg har slet ingen erfaring med klipning af blodhassel.Jeg synes, det er spændende med dit eksperiment, men hvilken form sigter du mod?
    Jeg vil gerne høre nærmere om dit forehavende.

    Jens Ole og Jytte. Jeg vil på et tidspunkt prøve at fortælle lidt om planterne i midterrabatten.

    Helle. Ja, det er netop en fryd at vandre på stengangene. Og jeg har en teori om at det ligefremt er sundt, idet føddernes muskulatur bevæges i alle retninger.

    Sussi. Det glæder mig at vores have kan inspirere og jeg håber, at din mand vil lære at elske havearbejdet, i takt med alle de mange ideer du måtte få i årerne fremover.

    Madam Bæk. Du skal være velkommen til at se vores have live. Vi håber på rigtig mange gæster i dagene 20-28 august.

    Hilde. Navet på det lave siv under Zebrasivet er Juncus ensifolius, dværgsiv.

    Idehaven. Tak for de smukke ord. Vores have er en daglig glæde og nydelse.

    Venlig hilsen Jørn

    SvarSlet
  10. Hei igjen Jørn.
    Vedr. min nyplantede Blodhassel-det er jo en busk, med mange greiner.Jeg liker en stamme med kule på..eller en lav kule. Kan jeg klippe bort alle greiner bortsett fra 1, og lage kule på toppen? Eller klippe bort et antall greiner og ha to-tre, med "kuler" på? Jeg vet ikke hva som egner seg best, den har jo store blader..sammenlignet med buksbom og taks ol.
    ( De ville hassel jeg eksprementerer på er allerede bortimot 1-2 m høye, derfor klipper jeg bort en del kvister, og fletter sammen noen, for så å stusse kronen..det samme har jeg gjort med vill selje-du kan se innlegg fra i vår på bloggen) Hilsen Tone

    SvarSlet