lørdag den 4. juli 2015

Højsommer i HAVEN VED HEGNET.


Vejrmæssigt er der jo denne weekend nærmest sydlandske tilstande med temperaturer omkring 28 - 30 grader. På sådanne dage er vi særlig glade for vore høje træer, der velsigner os med skygge, som er mere sval og dejlig at opholde sig i - både for vi mennesker og planterne i bunden af haven.



Med varmen, som vi har ventet så længe på, begynder roserne for alvor at blomstre. Her er det den knaldrøde Heidelberg der pryder ved bryggersdøren.



Vi venter i dag en busfuld gæster fra Brande Havekreds, der er på Silkeborg-egnen for at se haver. Derudover holder vi haven åben for alle andre, der måtte have lyst til at opleve vores have i højsommeren. Kommer der nogen vil det være hyggeligt og ellers tager vi det blot som en have-afslapningsdag, hvor  vi søger ind  i skyggen.






Denne enebær, Juniperus conferta `Schlager` er en nyerhvervelse, jeg fik allerede øje på den i foråret hos Bo Grønt i Skæring ved Aarhus, hvor den straks talte til mit `plantegen`. Men dels var prisen ret høj, og dels kunne jeg ikke umiddelbart se, hvor i haven den kunne placeres kvad sin størrelse. Da jeg forleden genså den, talte den stadig til mit sarte `plantesind`. Og det lykkedes at overbevise Inger om, at det var rimeligt at bruge så mange penge på en plante. 

Jeg satte den med sin store rodklump direkte på jorden og stablede sten og en masse jord op omkring den, så den nu står i et stenet ´bjerglandskab`. Den er formet gennem en del år, så den nu er delvis vertikal, hvorved man får denne kaskade af grene, der hænger ned over stenene.



Her ser man lidt af de omgivelser, den indgår i.






























Inde i den svale `vandrende skygge` lyser blomsterne af vores koreakornel op.












Ingers plantesalg er åbent.

















2 kommentarer:

  1. Hej. Hvor ser det godt ud med den røde rose ved bryggersdøren og det ser også spændende ud med din plante, du måtte eje. Det synes jeg var en rigtig god idé at placere den på den måde. God fornøjelse med havebesøg, jeg håber ikke det bliver alt for varmt.

    SvarSlet
  2. Hej Brgitte
    Tak. Det glæder mig, at du synes om billederne. Gæsterne havde det varmt og søgte ind i skyggen. Vi havde sørget for koldt vand, kaffe og te. De medbragte selv kage. Vi fik megen ros for vores have og man påstod, at de havde fundet mange gode idéer og inspiration.

    SvarSlet