lørdag den 14. september 2019

Tilbageblik på en sommer - maj måned.





 Jeg har været lidt fraværende på HAVETID det sidste halve år, men nu vil jeg tage mig sammen, og lave nogle indlæg på min blog. Jeg har været tilbøjelig til at samle mig om min facebok-side, der umiddelbart er et hurtigere medie til at få mange havefolk i tale, hvor jeg har mange venner og følgere, men samtidig er det nok også et mere flygtigt medie. Her på min blog har jeg jo også mange trofaste venner, der ligefrem har givet udtryk for, at de er glade for, at jeg er på banen igen. Jeg vil råde bod på min forsømmelse ved at gå tilbage til maj, og derfra  indhente sommermånedernes billeder / hændelser.
  


I maj måned stod alt frisk og lysegrønt som det jo gør, når det hele begynder forfra. Billedet vise, at Inger er ved at arrangere planterne i sin lille bod, der skal være klar til vores åben have først i juni.




Inger har siden det tidlige forår haft travlt med at lave planter, som hun sælger til havens gæster. Vi kender det fra os selv - det er ofte en del af oplevelsen ved havebesøg, at kunne købe nogle af de planter man har set rundt i haven, med hjem.




 I maj måned er haven ved at vise frodighed - dens volume vokser dag for dag. Og duftene er også begyndt at trænge sig på. Den opstammede dværgsyren står med sine blomster og duft, der er stærk, og lige i næsehøjde når man går forbi.



De tæppedannende planter som timian og miniporcelænsblomst breder sig ud over stiernes stenkanter og ud mellem trædestenene, og er på den måde med til at bløde det hele lidt op.









Den lille drypstensten som vi for år tilbage købte i Højer Antik kan være fra 1700-tallet eller ældre. Den har stået under et stråtag og fanget de dryp fra tagskægget, der kom gennem århundrede, hvilket også har formet dens bund med en udhuling. Den står nu med en patina af mos, der ligesom antyder noget om ælde.



Vores have forandrer sig ikke så meget fra det ene år til det andet. Derfor vil billederne være let genkendelige for mennesker, der har fulgt den gennem nogle år. Det er i små ting forandringerne sker. På billedet til højre er en hvid Rhododendron Cunninghams White. Den var blevet for omfangsrig og dækkede for andre ting, hvorfor den blev klippet kraftigt ned og fik en enkelt stamme med en kugle.






Jeg kan godt lide forløbet her med de bløde og blide klippede former og al den rolige grønhed på turen ind til flere frodige, grønne rum.






Inde i skyggebedene kommer bregnerne nu frem og bidrager til havens frodighed.









Den lille japanske kvæde blomstrede så fint, men da nattefrosten ikke var helt ovre, blev den visse nætter tildækket.















Rhodendron Morgenrod, en Yakusimanumhybrid, blomstrer smukt i maj. Himaleyacederen ved siden af blev senere opstammet lidt, så grenene ikke var i vejen.






Den lille Madonna, som vi fandt på loppemarked i Paris, sidder stadig og spejler sig i det klare vand, omgivet af skovmærker. 






Planterne i vores indkørsel har på grund af masser af dræn (hældende terran og godt  med sand i jorden) klaret vinteren fint, og vil nu snart begynde at blomstre.



De meget vilde planter kommer i bur.















Den kinesiske træpæons blomstring er værd at vente på.








Kuglestrukturen er skabt af små Thuja.

























4 kommentarer:

  1. I'm definitely in love with your garden, and so glad to see new pictures of it :) Even if I know that there is no chances for me to see it for real, ever, it's already a chance to know that such a place existe !
    I'm trying the Google translater, but there not ready for danish, apparently :P
    Have a beautiful autumn, which I have no doubt about in your wonderful garden !
    Gardeners greetings !

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Pantoufle.
      Jeg kan se du er fransk - det er ærgerligt, at du ikke kan oversætte dansk. Det er smukt når du skriver, at du er glad for at vide, at et sådant sted findes (vores have). Jeg ønsker også dig et smukt efterår.
      Venlig hilsen
      Jørn

      Slet
  2. Dejligt med gensyn af jeres fantastiske have! Og et tilbageblik til maj giver jo allerede plads til forventninger om næste års forår, nu hvor efteråret har indfundet sig og sommeren glider af hænde.
    Tænker I går rundt med en saks i hånden hver eneste dag, for at få alle de grønne vækster til at danne den fuldendte harmoni som stråler ud af billederne.
    Glæder mig til flere tilbageblik:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.
      Tak for din venlige hilsen. Det glæder mig at du er glad for gensynet med vores have. Ja vi havefolk går jo altid med forventninger til det kommende forår. Du har ret, saksen er et vigtigt redskab i vores have.
      Venlig hilsen
      Jørn

      Slet